Morning newspaper is a ‘non-profit’ operation, says Greenspun

Brian Greenspun — the putative editor of the Las Vegas Sun, the tiny printed insert in the morning newspaper and the website of the same name — has just confirmed what many have presumed for the past few years.

He has posted online a note telling readers that the Sun is about to start charging for access to online articles after free access to 10 articles. The reason is simple. He is not making money from the joint operating agreement with the Sheldon Adelson-owned print newspaper. Not that he is contributing much of anything to attract print readership.

Here is his explanation about the paucity of funds coming his way from the JOA:

A major source of our newsroom funding has dried up. Years ago, the Las Vegas Sun stopped publishing our print newspaper and stopped selling newspaper advertising in competition with the Las Vegas Review-Journal. In 1990, we combined our print operations (as well as our circulation) with the Review-Journal. The Review-Journal took responsibility for printing, distributing and selling advertising for the Sun and benefited mightily from this arrangement. The quid pro quo was that the Las Vegas Sun would get a small percentage of R-J profits that we could use to help fund the continuing operations of our newsroom. In short, the combination with the Review-Journal provided much of the money necessary to pay for the quality journalism the Las Vegas Sun provides.

For decades this approach benefited the R-J, and every management team there delivered a profit — a little less of a profit each year, but still healthy enough to help us offset the significant costs of our news operations.

Unfortunately, that has changed.

The current management of the Review-Journal plunged the newspaper into a loss immediately after purchasing the newspaper in 2015. To date, the Review-Journal’s management continues to run a money-losing newspaper. We hope they find a way to turn the R-J around in the face of ongoing revenue and circulation decline. (And no, purchasing a print subscription to the Sun and R-J doesn’t benefit the Sun in this current scenario.)

Our initiative with the metered paywall is an effort to replace some of that lost funding for the newsroom.

Perhaps Greenspun continues the contractual JOA just out of spite, because it is surely costing Adelson a lot of money for wasted newsprint for the wasted Sun section, whose only worthwhile content is the cartoon Dilbert.

Donald W. Reynolds, the former owner of the morning Vegas paper, is reputed have declared that the only measure of the success of a newspaper is its profitability.

12 comments on “Morning newspaper is a ‘non-profit’ operation, says Greenspun

  1. Steve says:

    That’s how the Adelson’s squeeze out the the JOA…musta taken a lesson from Hollywood. Never show a net profit then you don’t have to pay a percentage of the net…hence all the “stars” contract for a percentage of the gross..

    Once the “Sun” fails completely, the JOA is history and the RJ will have only the Indy as a counterpoint.

  2. Steve says:

    Ohy, drove by the building on Bonanza, it appears the sign is being repaired. Yup, the RJ is running negative revenues!

  3. Anonymous says:

    Didn’t the JOA contain a provision that if the combined newspaper agency lost money for three years in a row, the JOA could be dissolved? Perhaps Steve is right, and Adelson’s actions are both intentional and purpose-driven.

  4. If so, I am not aware of it.

  5. Steve says:

    If the “Sun” goes out of business, the JOA is moot.

  6. Anonymous says:

    Eureka (although I had the time figure wrong). The original JOA contains the following provision, under Article 9 (Termination), in section 9.1.4: “Loss Operation: If there are any two (2) consecutive years in which the Agency does not have an operating profit (Agency Expenses in excess of Agency Revenues), despite the Review-Journal’s good-faith efforts to produce an operating profit, the Review-Journal may terminate this Agreement upon ninety (90) days written notice.”

    Now, this is the ORIGINAL June 17, 1989 agreement I am referencing, and I am unsure if that provision was included in the revision of the JOA that saw the Sun delivered inside the R-J, or not. But if it’s still in effect, what Greenspun wrote could portend trouble for the Sun’s survival.

  7. […] is the fact that since the middle of January, the Las Vegas Sun insert has been running a daily front page announcement saying that it is now charging for access to its online content. The putative editor of the alleged […]

  8. […] feeling the pinch of newsprint prices, the Sun for a month earlier this year ran a daily front page announcement saying that it is now charging for access to its online content, the Sun contracted to get a […]

  9. […] The Sun in the past has sued the morning paper disputing the amount of money it received under the agreement. That went to private arbitration. In January the Sun started charging for access to online content, saying it was no longer getting a share of profits from the JOA because there are no profits. […]

  10. […] January 2018 Greenspun posted an online note telling readers they would start being charged for website usage because profits from the R-J had […]

  11. […] January 2018 Sun putative editor Brian Greenspun posted an online note telling readers they would start being charged for website usage because profits from the R-J had […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in: Logo

You are commenting using your account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s